Eerste week

9 juli 2015 - Port Elisabeth, Zuid-Afrika

Hieronder een verslag van dag tot dag, van mijn eerste volle week in Zuid Afrika..

Donderdag & vandaag

Vorige week donderdag en vandaag ben ik bij een project geweest in een kerk. In deze kerk werkt Jones. Hij is 31 jaar oud en doet allerlei projecten in en rondom de kerk. Hij gaat bijvoorbeeld de straat op om daklozen te ontmoeten en op vrijdag geeft hij les aan de kinderen van de kerk.

Op donderdag kookt hij samen met een aantal vrijwilligers voor de mensen die op de straat leven. Sommigen hiervan kiezen er zelf voor om op de straat te leven en anderen hebben geen keus omdat ze bijvoorbeeld hun huis niet meer konden betalen. Het doel van dit project is om de mensen van de straat te krijgen en om de mensen in aanraking te laten komen met het geloof

Ik ga hem nu elke donderdag hierbij helpen. Eerst helpen met het koken en daarna het eten uitdelen. Voor of na de maaltijd geeft Jones dan een Bijbelstudie. Het is een mooi project en het heeft al een aantal daklozen geholpen om weer werk te vinden en van de straat af te komen.

Vrijdag

Vorige week vrijdag ben ik voor het eerst alleen naar het winkelcentrum en de supermarkt geweest. Na enig zoeken is dit gelukt ;)

Het winkelcentrum en de supermarkt zien er hetzelfde uit als in Nederland. Je kan er dezelfde dingen kopen en alles is net zo modern. Ik heb wat kleren gekocht en boodschappen gedaan.

Avonds zijn Benjamin en ik bij Lindani gaan eten. Lindani is een goede vriend van Benjamin en hij werkt ook veel met hem samen.

Lindani is de leider van de Youth with a Mission afdeling hier in Port Elizabeth. Youth with a Mission is een wereldwijde christelijke organisatie. Bij de organisatie werken vrijwilligers, die projecten doen om de plaatselijke bevolking te helpen. Lindani heeft de afdeling hier opgezet. Op dit moment zijn er 4 vrijwilligers die op de ‘base’ wonen en verschillende projecten doen. Met hen ga ik ook een aantal projecten doen.

Vanavond zijn we gaan kennismaken met Lindani en besproken wat ik ga doen. Dit was erg gezellig. En hij nodigde ons gelijk uit voor een ‘braai’ morgen op het strand!

Zaterdag

Op zaterdag hadden we dus de braai bij het strand. Dit was met de vrijwilligers van Youth with a Mission. Een braai is hetzelfde als een barbecue maar dan duurt die veel langer en is er heel veel vlees. We zijn begonnen halverwege de middag en gestopt rond een uur of 7. Dit was echt heel gaaf om te doen! Op een supermooie plek langs het strand met hele leuke mensen van YWAM.

Zondag

Zondagochtend zijn we naar de kerk geweest. Dit was ook erg mooi om mee te maken. De kerkdienst leek op een evangelische kerk in Nederland. Zelfde opzet en indeling van de dienst. Benjamin vertelde dat hij en zijn vrouw deze kerk onder andere hebben uitgezocht omdat er mensen van verschillende nationaliteiten in de kerk zitten. Dit was ook te merken omdat de kerkdienst ‘Europees’ aanvoelde, maar wel met het Afrikaanse enthousiasme. Heel leuk om mee te maken dus!

Na de dienst nog wat mensen gesproken, waaronder Hans. Hij vertelde dat hij op zijn 4de vanuit Nederland naar hier was gekomen. Dit was al voor de oorlog maar hij sprak nog steeds goed Nederlands. Toch weer even fijn om Nederlands te kunnen praten ;)

De rest van de dag was erg relaxt. Benjamin vertelde dat men hier gewend is om op zaterdagmiddag te slapen of te relaxen. Als je hier iemand wil spreken op zondagmiddag, heb je pech. Dan moet je maar wachten tot de avond ;)

Maandag

Op maandag had ik een afspraak met Jones om mee te gaan naar een project in de open lucht, in een ander deel van de stad. Hij belde echter deze afspraak op het laatste moment af omdat hij nog andere afspraken had vandaag. Ook regende het heel de dag en wist hij niet zeker of er wel mensen zouden komen. Dit was een beetje jammer maar Benjamin en ik konden wel avonds komen eten bij hem J

Dat hebben we ook gedaan en dat was heel gezellig! Gelijk afspraken gemaakt voor volgende week. Dan is er een ‘holiday school’ in de kerk. De scholen hebben nu vakantie dus dan is er elk jaar een week waarin de kinderen activiteiten kunnen doen in de kerk. Hier ga ik bij helpen volgende week.

Dinsdag & woensdag

Op dinsdag en woensdag heb ik samen met Benjamin een hoop verfwerk gedaan in hun nieuwe kantoor. We hebben de tafels en ramen geverfd. Het kantoor is nu bijna klaar om in gebruik te worden genomen. Dit zal gebeuren als de scholen weer beginnen en Benjamin en zijn vrouw weer terug in Port Elizabeth zijn.

Het was een leuke week! Alleen heb ik nog weinig van het werk gezien. Dit kwam o.a. omdat er nog een aantal dingen moesten worden afgesproken met de mensen waar ik mee ga werken. Dit is nu grotendeels gebeurd dus ik hoop dat het vanaf nu beter gaat lopen met het werken in de projecten.

1. Conny verkerk:
    9 juli 2015
    Mooi benjamin heel indrukwekkend om dit te lezen.
    suc6 en tot de volgende keer.
    groetjes Conny
  2. Wendy:
    9 juli 2015
    Hey Ben. Leuk om te lezen.
    En maar goed dat je op de Reyerdijk hebt leren koken ;)
    Veel plezier daar en hopelijk snel op de projecten.
    Groetjes Wendy
  3. Annemieke:
    Hoi Benjamin,

Wat leuk om te lezen dat je al aardig je weg hebt gevonden daar! Mooi werk wat je doet daar!

Groetjes,
    Annemieke