Eerste dagen

1 juli 2015

Zo, de eerste dagen in Port Elizabeth zitten erop. Zondagochtend vloog ik weg van Amsterdam en maandagochtend was ik in Port Elizabeth. Tussendoor nog een tussenlanding in Johannesburg. Daar heb ik overnacht in een hotel op het vliegveld. Gelukkig lukte het betalen met mijn pinpas en mocht ik naar mijn hotelkamer. Na een paar uurtjes slaap en nog een korte vlucht aangekomen in Port Elizabeth.

Op het vliegveld stond Benjamin (de man waar ik mee werk, heet ook Benjamin) mij al op te wachten. Bij hem logeer ik deze drie maanden. Na twee weken zal hij vertrekken naar Nederland, waar zijn vrouw vandaan komt en waar zij nu aan het werk is voor drie maanden. Ik loop dan mee met andere mensen waar de organisatie mee werkt.

Na aankomst zijn we naar zijn huis gegaan. Dit is een klein huisje met twee slaapkamers. Alles is erg goed beveiligd. Voor elk raam en deur zit een hek en rondom dit blok huizen is een grote muur gebouwd waar je alleen in kan door een groot hek te openen. Dit is omdat mensen in Zuid Afrika veel stelen, aldus Benjamin. De eerste dag vooral uitgerust van de reis, boodschappen gedaan en het nieuwe kantoor bekeken. Avonds hebben we in een restaurant gegeten. Het restaurant leek op een Beer restaurant in Nederland, heel druk en veel vlees op je bord ;) Maar wel erg lekker!

Dinsdag hadden we ook nog een rustig dagje. Om 12 uur zijn we naar het nieuwe kantoor gegaan. Dit is een ruimte die gehuurd wordt door de organisatie. Ze hebben dit pas drie maanden en het moest flink opgeknapt worden. Op maandag en dinsdag werd het laatste verfwerk gedaan door Mr. Johnson. Dit was iemand die Benjamin langs de weg had opgepikt. Hij stond daar omdat hij op zoek was naar werk. Benjamin heeft hem opgepikt en daarna een bedrag afgesproken waar hij het voor wilde schilderen. Vandaag heeft hij dit afgerond. Benjamin en ik hadden gelijk de nieuwe tafels geschuurd.

Daarna zijn we Mr. Johnson gaan thuisbrengen. Hij woont in een township. Een erg arme wijk met veel vuilnis op straat en veel mensen zonder werk, die op straat lopen. Confronterend om te zien! Verder nog boodschappen gedaan en een nieuwe telefoon gekocht om mensen te bellen in Zuid Afrika.

Vanochtend (woensdagochtend) hebben we de tafels in het kantoor geverfd. Vanmiddag heeft Benjamin mij een aantal dingen uitgelegd over de wifi en de elektriciteit. Voor de wifi krijg je een rekening op je e-mail en die moet je gaan betalen in de winkel. De elektriciteit moet je betalen voor hoeveel je gebruikt. Er is een meter in huis waarop je kan zien hoeveel je nog hebt. Dit zie je in ZAR (Zuid Afrikaanse Rand). Als dit laag is, moet je naar de winkel en koop je voor betaald bedrag aan elektriciteit. Hier krijg je dan een bon van, met een nummer erop. Dit nummer voer je in op de meter in huis en dan heb je de elektriciteit opgeladen. Net iets anders dan in Nederland ;)

Morgen moet Benjamin een examen maken voor de opleiding die hij volgt. Ik ga dan naar iemand die een project doet in de kerk. Daar maken ze elke donderdag eten voor de armere kinderen uit de townships.

Tot nu toe veel indrukken en erg leuk en interessant!

1. Tamara:
    Hè Ben,

Wat een indrukken joh!
    Super leuk om te lezen..

Groetjes....
  2. Conny verkerk:
    Hoi Ben
    het lijkt me idd heel indrukwekkend om dit te zien en mee te maken.
    Fijn dat alles tot nu toe goed gaat met je!!
    Suc6
  3. Benjamin:
    Dank je!
  4. Mieke Ronge:
    Hey Ben.
    Leuk geschreven veel indrukken en het is volgens mij een totaal andere wereld, niet te vergelijken met wat wij hier allemaal hebben !!
    Veel succes Groetjes
  5. Petra: